nuffnang

Singgah Mai beli Satt.... Tgk Jer pon takpa...

Friday, November 4, 2011

Teks Khutbah Jumaat - 4 Nov 2011

” HAJI MABRUR SATU MATLAMAT ”
( 4 NOVEMBER 2011 / 8 ZULHIJJAH 1432H )

Sidang Jumaat Yang Di Muliakan,
Pada hari Jumaat yang berkat dan di dalam masjid yang mulia ini, saya berpesan kepada diri saya dan kepada sidang Jumaat yang menjadi tetamu Allah sekalian marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi umat yang terbaik, umat contoh dan memperolehi kebahagian di dunia dan di akhirat. Mimbar Jumaat pada hari akan memperkatakan mengenai tajuk: ” HAJI MABRUR SATU MATLAMAT ”.

Sidang Jumaat Yang Di Muliakan,
Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat ilahi kerana kita sedang berada pada hari yang mulia dan bulan yang berkat ini. Kita semua sedia maklum bahawa pada saat dan ketika ini umat Islam dari seluruh pelusuk dunia sedang menunaikan ibadah haji yang merupakan salah satu daripada rukun Islam dan satu kewajipan yang mesti ditunaikan bagi mereka yang memenuhi syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak. Firman Allah SWT di dalam surah Ali 'Imran, ayat 97:

Maksudnya: “Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; diantaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya, aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.”

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Berdasarkan kesungguhan dan pengorbanan tinggi jemaah haji dalam membuat persiapan melaksanakan ibadah tersebut, maka diharapkan ibadat haji yang dilaksanakan itu mendapat ganjaran yang setimpal daripada Allah SWT dengan memperolehi haji yang mabrur. Haji mabrur adalah haji yang diterima dan dikurniakan ganjaran syurga oleh Allah SWT. Ini merupakan kedudukan yang paling tinggi dan istimewa, malah ingin dikecapi oleh sesiapa sahaja yang menunaikan ibadah haji tersebut. Sabda Rasulullah SAW :

Mafhumnya: “Daripada Abu Hurairah RA, bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda: " Satu umrah dengan umrah yang lain adalah penghapus dosa, dan haji mabrur (diterima) amalannya, tidak dibalas baginya melainkan dengan syurga”(Riwayat al-Bukhari|).

Oleh itu, ganjaran besar ini tidak memungkinkan seseorang itu mencapainya dengan begitu mudah. Bahkan akan menghadapi berbagai-bagai kesukaran, pengorbanan dan cabaran dengan berasaskan kekuatan iman dan taqwa. Secara umumnya, seseorang yang ingin mencapai haji yang diterima dan mabrur di sisi Allah hendaklah melaksanakan beberapa perkara berikut:

Pertama: Sifat Ikhlas.

Imam Nawawi menjelaskan dalam kitab Syarah Muslim bahawa haji yang mabrur adalah yang tidak bercampur dengan dosa dan tidak riak.

Kedua: Sumber Yang Halal.

Dalam sahih Muslim Rasullullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Sesungguhnya Allah itu baik, dan tidak menerima kecuali yang baik”.(Riwayat Muslim)

Justeru, sewajarnya sebagai seorang yang akan menunaikan haji meneliti dan bermuhasabah kembali segala sumber-sumber pendapatan, perbelanjaan, bekalan dan pakaiannya dari sumber-sumber yang halal.

Ketiga: Mempelajari ilmu-ilmu yang berkaitan dengan ibadah haji dan umrah.

Syeikh Mustafa az-Zarqa’ dalam buku Fatwa Hukum Haji dan Kelebihannya ketika ditanya makna haji yang mabrur, menyatakan di antara ciri-ciri haji yang diterima ialah: “ Hendaklah bagi tuan empunya yang menunaikan haji tidak melampau-lampau di dalam mengerjakan kewajipan haji, tidak mengabaikan adab-adab haji dan sunnah-sunnahnya, memperbanyakkan taat, ibadat, sedekah, menjadi teladan (kepada orang lain) dengan memiliki budi pekerti yang baik, memberi makan sekadar kemampuannya, berkata-kata dengan lembut, dapat mengawal setiap cabaran yang ditempuh, bersikap berlapang dada dan pemaaf, kembalinya dari haji dengan memandang tinggi kehidupan akhirat dan berniat untuk kekal (seperti keadaan tersebut) dan istiqomah”.

Sehubungan itu, mimbar menasihatkan kepada umat Islam supaya berusaha mendalami ilmu yang berkaitan dengan perlaksanaan ibadah haji dan umrah agar segala perbuatan dan adab-adab dapat dilaksanakan dengan betul dan sempurna.

Keempat: Menjauhi amalan-amalan cela dan khurafat.

Perbuatan-perbuatan cela seperti mengumpat, maki hamun, hasad dengki kepada sesama muslim merupakan perbuatan yang dikutuk oleh Allah SWT yang perlu dijauhi di mana kita tahu tujuan asal kita adalah untuk menyucikan diri dari segala dosa. Manakala perkara-perkara khurafat perlu dijauhi seperti mengusap makam Nabi Ibrahim AS, menanam batu di Arafah, memotong kelambu Kaabah, mencari tiang Jin dan sebagainya. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 197:

Maksudnya: “(Musim) Haji adalah beberapa bulan yang termaklum. Maka sesiapa yang berniat mengerjakan ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan diketahui oleh Allah; dan berbekallah, sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa; dan bertakwalah kepada-Ku wahai orang yang berakal.”

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Banyak juga persoalan yang di timbulkan bahawa mereka yang memperolehi haji mabrur itu dikatakan akan mengalami peristiwa yang pelik antaranya tersesat di dalam perjalanan, hilang harta-benda, mendapat mimpi dan sebagainya.Sebenarnya ini adalah pandangan dan tanda-tanda yang tidak betul kerana ibadah haji seseorang itu diterima ataupun ditolak oleh Allah SWT dapat dilihat setelah beliau kembali dari menunaikan ibadah haji. Menurut oleh al-Khawwas dalam kitab Bughyatul Mustarsyidin bahawa: Setelah mereka kembali dari mengerjakan ibadah haji, mereka berakhlak dengan akhlak Rasulullah SAW, mereka tidak akan mencebur diri di dalam dosa dan tidak memandang dirinya lebih tinggi daripada seorang hamba-hamba Allah SWT, tidak pula merebut-rebut untuk mendapat sesuatu daripada perkara dunia. Manakala tanda ibadah hajinya tidak di terima ialah bahawa mereka kembali semula kepada keadaanya sebelum mengerjakan haji.
Mimbar ingin menyatakan bahawa haji mabrur merupakan satu pengiktirafan kepada umat Islam yang telah berjaya melaksanakan amalan hajinya dengan sempurna. Selain itu ia akan melahirkan insan yang berkualiti dari aspek akhlak, ibadah dan hubungan baik sesama manusia di dunia ini. Manakala kehidupan di akhirat kelak menerima kurniaan iaitu ganjaran syurga oleh Allah SWT. Oleh itu marilah sama-sama kita berdoa agar umat Islam yang berada di kota suci Mekah pada saat dan ketika ini bagi menunaikan ibadah haji, diberi kesihatan,dilapangkan fikiran, dipermudahkan segala amalannya bagi melaksanakan rukun Islam yang kelima ini. Mimbar juga mengambil kesempatan untuk merakamkan takziah kepada mangsa-mangsa banjir yang melanda di Negara jiran kita iaitu Thailand. Mimbar menyeru kepada semua pihak, marilah sama-sama kita memberi sumbangan bagi meringankan beban yang ditanggung oleh mereka.
Mengakhiri khutbah pada minggu ini, mimbar mengambil kesempatan bahawa pada hari Ahad 10 Zulhijjah ini bersamaan dengan 6 November 2011 umat Islam seluruh dunia akan menyambut hari raya Haji atau hari raya Korban. Seterusnya pada hari itu juga dan hari-hari tasrik iaitu pada 11,12 dan 13 Zulhijjah, umat Islam diperintah dan disunatkan berkorban binatang ternakan sebagai korban untuk disedekahkan dagingnya kepada fakir misikin semata-mata kerana Allah SWT. Ibadah korban ini merupakan sebahagian tanda kesyukuran kepada Allah SWT di atas nikmat yang dikurniakan dan ianya sebahagian daripada syiar agama Allah SWT yang mesti di agungkan dan di hormati. Bagi mencapai tahap tersebut ianya perlulah disertakan dengan niat yang ikhlas dan perlaksanaan yang terbaik samada dalam aspek pemilihan binatang, penyembelihan, pengagihan daging dan sebagainya. Marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah an-Nur ayat 37:

Maksudnya: “(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah; dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (Kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.”

No comments:

Post a Comment